گوران / گوروان در ادب حماسی هند

گوران / گوروان در ادب حماسی هند

Bibliographical index to the historians of Muhammadan India vol I General Histories
Sir Henry M Eliot
Calcutta 1850 AD

منتخبات از تواریخ هند جلد رابع از کتاب فهرست مورخان هند، تصنیف هنری میرس الیت صاحب بهادر، سکرتر گورنمنت کشور هند، منطبع کلکته سنه ۱۸۴۸ عیسوی

 

اشاره به ترجمه کتاب رزمنامه هندی مهابهارت به فارسی

 

اشاره به جنگ های طولانی مدت میان دو طوایف گوران و پندوان که فرمانروایان هند بودند، (شبیه جنگ میان تورانیان و ایرانیان در ادب حماسی ایران)

 

Faqīr Muḥammad Ibn-Qāḍī Muḥammad Riḍā Ǧāmiʿ_At_Tawārīẖ II

جامع التواریخ تٱلیف فقیر محمد ابن قاضی محمد رضا و اشاره به پیکار میان دو طایفه گوران / گوروان و پاندوان

 

 

Mahabharta by C Rajagopalchari 1968 Bombay

 

 

گوروان/ گوران در متون هندی Kaurava است و گفته میشود نیای این طایفه گورو Guru بوده است که به معنی آموزگار است، مجموعا مشابهتایی میان نام گوران/ گوروان در ادب حماسی هند با نام گوران در ایران و میانرودان دیده میشود و نیز مشابهتی میان نام گورو بعنوان سردودمان طایفه گوران در هند با طایفه گورونی در زاگرس که بنابر سنت شفاهی از هند آمده اند، آیا این مشابهتها صرفا تشابه اسمی است یا اینکه تبار مشترک دو طایفه گوران در هند و ایران را نشان میدهد، روشن نیست، در ایران قدمت نام گورانشاه در ادب حماسی فارسی به عصر کیانی (منطبق بر هخامنشی در تاریخ تحقیقی) مرجوع است و در هند نام طایفه گوران/ گوروان با آغاز پیدایش هند مرتبط است.

 

 

 

 

مهابهاراتا ترجمه فارسی (گوروان و پاندوان)
Razmnama Naval Kishore Bhisma

 

مهابهاراتا ترجمه فارسی (گوروان و پاندوان)
Razmnama Naval Kishore Bhisma

جنبش فرهنگی گوران

گوران، زبانی مستقل از زبان کُردی و از گروه زبانهای ایرانی شمال غربی و هم خانواده با زبانهای تالشی، وفسی، گیلکی و سمنانی است. گوران بزرگ شامل گویشهای هورامی (لهون، تخت)، گوران (ژاوروئی-پاوه ای، باجلان، عبدالملکی، زنگنه-کندوله ئی، جباری، همه وند، گهواره ای و ...)، شبک و زازا (دیملی) و ... میباشد که در زاگرس مرکزی، شمال عراق و شرق آناتولی رواج دارد.

Next Post

گوران طالقان و کوران اسفراین، گورانی یا تاتی؟/ کُرانی، کرونی

س مرداد 24 , 1402
بنابر دانشنامۀآزاد “گوران، روستایی از توابع بخش بالاطالقان شهرستان طالقان در استان البرز است که از سمت شمال با روستای سفجخانی، از سمت شرق با روستای نساء، از سمت جنوب با روستای گلیرد و از سمت غرب با روستای وشته همجوار می‌باشد. همچنین گوران مرکز دهستان کناررود از ترکیب مزارع، […]

You May Like